Sekretariatet
Viken kontrollutvalgsekretariat IKS (Vikus) er sekretariat for kontrollutvalgene i eierkommunene: Aremark, Asker, Aurskog-Høland, Buskerud fylkeskommune, Bærum, Drammen, Eidsvoll, Enebakk, Flesberg, Flå, Frogn, Gjerdrum, Hol, Hole, Hurdal, Kongsberg, Krødsherad, Lier, Lillestrøm, Lørenskog, Modum, Nannestad, Nes, Nesodden, Nittedal, Nore og Uvdal, Ringerike, Rollag, Rælingen, Sigdal, Ullensaker, Vestby, Øvre Eiker og Ås. I tillegg leverer Vikus sekretariatstjenester til kommunene Hamar, Løten, Nordre Follo og Stange.
Alle eierne er representert i eierorganet, representantskapet. Kommunene velger selv hvem som skal sitte i representantskapet.
Styret i Vikus:
- Vibeke Resch-Knudsen, styreleder
- Karianne Husemoen, nestleder
- Torbjørn Ø. Rud, styremedlem
Daglig leder er sekretær for styret.
Et kompetent sekretariat er en viktig faktor for at kontrollutvalget skal fungere godt og utøve sine oppgaver på en tilfredsstillende måte. Vikus er et robust og fremoverlent sekretariat som har variert erfaring fra kontrollutvalgsarbeid med små og store kommuner, samt mange ulike revisjonsordninger. Vi har gjennom dette utviklet oss til å bli et kompetent bestillerorgan for kontrollutvalgene i saker som bestilling av forvaltningsrevisjoner og eierskapskontroller samt andre undersøkelser. Vi har også erfaring med å bistå kontrollutvalget i deres arbeid med å påse at kommunen har en forsvarlig revisjonsordning.
Sekretariatet sørger at kontrollutvalgets saker er forsvarlig utredet, og at utvalgets vedtak blir iverksatt. Kontrollutvalget har en bestillerrolle overfor revisjonen, som i hovedsak rapporterer til kontrollutvalget. Sekretariatet hjelper kontrollutvalget med å utføre bestillerrollen. Et viktig ledd i dette er å utarbeide forslag til planer for forvaltningsrevisjon og eierskapskontroll. For mange utvalg utfører vi også risiko og vesentlighetsvurderingene forut for planarbeidet. I tillegg kan Vikus utføre undersøkelser på oppdrag fra kontrollutvalgene. Vikus er en sentral faglig ressurs og diskusjonspartner for utvalgene, og er det operative leddet som står for dialogen med kommunedirektøren og med revisjonen.
Kontrollutvalgets administrasjon – Vikus
Selskapets ansatte har kompetanse om blant annet jus, økonomi, regnskap, revisjon og offentlig forvaltning. Sekretariatet er en viktig faglig ressurs og en nyttig diskusjonspartner for kontrollutvalget, og holder seg oppdatert om saker som er relevante for kontrollutvalget. Dette kan for eksempel gjelde endringer i regelverk og forskrifter, faglige kurs og konferanser eller rapporter fra statlige tilsyn i kommunen.
Sekretariatet har bred erfaring fra offentlig sektor og kommunepolitikk, samt god kunnskap om kontrollutvalgets arbeid og kommunene i Viken. Selskapet er lokalisert i hensiktsmessige lokaler hos Lørenskog kommune.
Selskapet har følgende ansatte:

Mona Moengen
Mona er utdannet samfunnsøkonom fra Universitetet i Oslo. Hun har tilleggsutdannelse i statsvitenskap.
Mona har vært daglig leder i Romerike kontrollutvalgssekretariat siden oppstarten i 2012 og i Viken kontrollutvalgssekretariat fra 2020. Hun har tidligere bl.a. jobbet med forvaltningspolitikk i Arbeids- og administrasjonsdepartementet.

Kjell Nordengen
Juridisk embetseksamen fra Universitetet i Oslo med kommunalrett som spesialfag.
Rådgiver i Romerike kontrollutvalgssekretariat IKS/Viken kontrollutvalgssekretariat IKS fra 01.01.2013. Seniorrådgiver fra 01.05.2021
Han har i dag sekretariatsfunksjonen for kontrollutvalgene i kommunene Aremark, Asker, Enebakk, Hamar, Løten, Nordre Follo og Stange.

Pål Ringnes
Pål er utdannet revisor ved Handelshøyskolen BI. I tillegg har han studert jus, blant annet kommunalrett og selskapsrett.
Han har i dag sekretariatsfunksjonen for kontrollutvalgene i kommunene Drammen, Eidsvoll, Vestby og Ås. I tillegg har han sekretariatsfunksjonen for kontrollutvalget i Buskerud fylkeskommune.
Pål har vært daglig leder i Kontrollutvalgssekretariatet i Buskerud fra 2015 til 2020 og vært daglig leder i Buskerud Kommunerevisjon IKS i tiden 2010-2015. I tiden 2003-2015 var han oppdragsansvarlig forvaltningsrevisor. Han har variert praksis fra revisjonsarbeid i Oslo kommunerevisjon og Buskerud fylkesrevisjon fra 1991 til 2003.

Øystein Hagen
Utdanning:
Master i styring og ledelse fra OsloMet
Bachelor i administrasjon og ledelse fra Høgskolen i Oslo
Relevant arbeidserfaring:
Rådgiver i Romerike kontrollutvalgssekretariatet (ROKUS) fra 2013 til 2020
Seniorrådgiver i Viken kontrollutvalgssekretariatet (Vikus) siden 2020
Han har i dag sekretariatsfunksjonen for kontrollutvalgene i kommunene Gjerdrum, Lillestrøm, Nittedal og Rælingen.

Gunhild Irene Berg
Gunhild har en Master of Public Administration fra Copenhagen Business School. Studert sosiologi ved Høgskolen i Nord-Trøndelag og NTNU i Trondheim. Utdannet førskolelærer ved Dronning Mauds Minne, høgskole for barnehagelærerutdanning.
Hun har 17 års erfaring som leder i offentlig virksomhet, har vært ansatt i kontrollutvalgssekretariatet i Nord-Trøndelag fra 2007-2017, kontrollutvalgssekretariatet i Buskerud fra 2017- 2020 og i VIKUS fra 2020.
Hun har i dag sekretariatsfunksjon for kontrollutvalgene i kommunene Frogn, Krødsherad, Nesodden, Nore og Uvdal og Rollag.

Daud Amjad
Utdanning:
Master i offentlig administrasjon og styring fra OsloMet – storbyuniversitetet
Bachelor i innovasjon og ledelse fra NLA høgskolen
Han har i dag sekretariatsfunksjonen for kontrollutvalgene i kommunene Aurskog-Høland, Hurdal, Modum, Nes, Ringerike og Sigdal

Anniken Thorgersen Høgsdal
Utdanning:
Mastergrad i offentlig administrasjon og styring fra OsloMet
Bachelorgrad i sammenliknende politikk fra Universitetet i Bergen
Hun har i dag sekretariatsfunksjon for kontrollutvalgene i kommunene Hole, Nannestad, Ullensaker og Øvre Eiker. I tillegg er hun involvert i sekretariatsfunksjonen for kontrollutvalgene i Bærum og Drammen.

Polina Samoylova
Mastergrad i samfunnsøkonomisk analyse fra Universitet i Oslo.
Bachelor i statsvitenskap fra Universitet i Oslo.
Hun har i dag sekretariatsfunksjon for kontrollutvalgene i kommunene Flesberg, Flå, Hol, Kongsberg og Øvre Eiker

Sedef Vurucu
Bachelorgrad i administrasjon og ledelse i offentlig virksomhet fra OsloMet
Hun har i dag sekretariatsfunksjon for kontrollutvalgene i kommunene Frogn, Krødsherad, Nore og Uvdal, Rollag og Ås