Hopp til hovedinnhold
M

Sekretariatet

Viken kontrollutvalgsekretariat IKS (Vikus) er sekretariat for kontrollutvalgene i eierkommunene: Aremark, Asker, Aurskog-Høland, Buskerud fylkeskommune, Bærum, Drammen, Eidsvoll, Enebakk, Flesberg, Flå, Frogn, Gjerdrum, Hol, Hole, Hurdal, Kongsberg, Krødsherad, Lier, Lillestrøm, Lørenskog, Modum, Nannestad, Nes, Nesodden, Nittedal, Nore og Uvdal, Ringerike, Rollag, Rælingen, Sigdal, Ullensaker, Vestby, Øvre Eiker og Ås. 

Alle eierne er representert i eierorganet, representantskapet. Kommunene velger selv hvem som skal sitte i representantskapet.

Selskapsavtalen kan leses her

Styret i Vikus:

  • Vibeke Resch-Knudsen, styreleder
  • Karianne Husemoen, nestleder
  • Torbjørn Ø. Rud, styremedlem

Daglig leder er sekretær for styret.

Et kompetent sekretariat er en viktig faktor for at kontrollutvalget skal fungere godt og utøve sine oppgaver på en tilfredsstillende måte. Vikus er et robust og fremoverlent sekretariat som har variert erfaring fra kontrollutvalgsarbeid med små og store kommuner, samt mange ulike revisjonsordninger. Vi har gjennom dette utviklet oss til å bli et kompetent bestillerorgan for kontrollutvalgene i saker som bestilling av forvaltningsrevisjoner og eierskapskontroller samt andre undersøkelser. Vi har også erfaring med å bistå kontrollutvalget i deres arbeid med å påse at kommunen har en forsvarlig revisjonsordning.

Sekretariatet sørger at kontrollutvalgets saker er forsvarlig utredet, og at utvalgets vedtak blir iverksatt. Kontrollutvalget har en bestillerrolle overfor revisjonen, som i hovedsak rapporterer til kontrollutvalget. Sekretariatet hjelper kontrollutvalget med å utføre bestillerrollen. Et viktig ledd i dette er å utarbeide forslag til planer for forvaltningsrevisjon og eierskapskontroll. For mange utvalg utfører vi også risiko og vesentlighetsvurderingene forut for planarbeidet. I tillegg kan Vikus utføre undersøkelser på oppdrag fra kontrollutvalgene. Vikus er en sentral faglig ressurs og diskusjonspartner for utvalgene, og er det operative leddet som står for dialogen med kommunedirektøren og med revisjonen.

Kontrollutvalgets administrasjon – Vikus

Selskapets ansatte har kompetanse om blant annet jus, økonomi, regnskap, revisjon og offentlig forvaltning. Sekretariatet er en viktig faglig ressurs og en nyttig diskusjonspartner for kontrollutvalget, og holder seg oppdatert om saker som er relevante for kontrollutvalget. Dette kan for eksempel gjelde endringer i regelverk og forskrifter, faglige kurs og konferanser eller rapporter fra statlige tilsyn i kommunen.

Sekretariatet har bred erfaring fra offentlig sektor og kommunepolitikk, samt god kunnskap om kontrollutvalgets arbeid og kommunene i Viken. Selskapet er lokalisert i hensiktsmessige lokaler på Lørenskog rådhus.

Selskapet har 8 ansatte:

Mona Moengen

Daglig leder

Mona er utdannet samfunnsøkonom fra Universitetet i Oslo. Hun har tilleggsutdannelse i statsvitenskap.

Mona har vært daglig leder i Romerike kontrollutvalgssekretariat siden oppstarten i 2012 og i Viken kontrollutvalgssekretariat fra 2020. Hun har tidligere bl.a. jobbet med forvaltningspolitikk i Arbeids- og administrasjonsdepartementet.

Kjell Nordengen

Seniorrådgiver

Juridisk embetseksamen fra Universitetet i Oslo med kommunalrett som spesialfag.

Rådgiver i Romerike kontrollutvalgssekretariat IKS/Viken kontrollutvalgssekretariat IKS fra 01.01.2013. Seniorrådgiver fra 01.05.2021

Han har i dag sekretariatsfunksjonen for kontrollutvalgene i kommunene Aremark, Asker, Enebakk og Nordre Follo.

Pål Ringnes

Seniorrådgiver

Pål er utdannet revisor ved Handelshøyskolen BI. I tillegg har han studert jus, blant annet kommunalrett og selskapsrett.

Han har i dag sekretariatsfunksjonen for kontrollutvalgene i kommunene Drammen, Eidsvoll, Vestby og Ås. I tillegg har han sekretariatsfunksjonen for kontrollutvalget i Buskerud fylkeskommune.

Pål har vært daglig leder i Kontrollutvalgssekretariatet i Buskerud fra 2015 til 2020 og vært daglig leder i Buskerud Kommunerevisjon IKS i tiden 2010-2015. I tiden 2003-2015 var han oppdragsansvarlig forvaltningsrevisor. Han har variert praksis fra revisjonsarbeid i Oslo kommunerevisjon og Buskerud fylkesrevisjon fra 1991 til 2003.

Øystein Hagen

Seniorrådgiver

Utdanning:

Master i styring og ledelse fra OsloMet
Bachelor i administrasjon og ledelse fra Høgskolen i Oslo

Relevant arbeidserfaring:

Rådgiver i Romerike kontrollutvalgssekretariatet (ROKUS) fra 2013 til 2020
Seniorrådgiver i Viken kontrollutvalgssekretariatet (Vikus) siden 2020

Han har i dag sekretariatsfunksjonen for kontrollutvalgene i kommunene Flesberg, Flå, Hol, Lillestrøm, Nittedal og Rælingen.

Gunhild Irene Berg

Seniorrådgiver

Gunhild har en Master of Public Administration fra Copenhagen Business School. Studert sosiologi ved Høgskolen i Nord-Trøndelag og NTNU i Trondheim. Utdannet førskolelærer ved Dronning Mauds Minne, høgskole for barnehagelærerutdanning.

Hun har 17 års erfaring som leder i offentlig virksomhet, har vært ansatt i kontrollutvalgssekretariatet i Nord-Trøndelag fra 2007-2017, kontrollutvalgssekretariatet i Buskerud fra 2017- 2020 og i VIKUS fra 2020.

Hun har i dag sekretariatsfunksjon for kontrollutvalgene i kommunene Frogn, Krødsherad, Nesodden, Nore og Uvdal og Rollag.

Kjell Tore Wirum

Seniorrådgiver

Utdanning:

Juridisk embetseksamen ved Universitetet i Oslo.
Mellomfag statsvitenskap ved Høgskolen i Molde
Halvårsstudium i Personalforvaltning og ledelse ved Høgskolen i Molde

Relevant arbeidserfaring:

Sekretariatsleder/spesialkonsulent ved Kontrollutvalgssekretariat Nordmøre 2006-2009
Kontrollsekretær ved Kontrollutvalgssekretariatet for Romsdal 2009-2010
Kontrollsjef/daglig leder ved Follo interkommunale kontrollutvalgssekretariat (FIKS) 2017-2020
Seniorrådgiver ved Viken kontrollutvalgssekretariat IKS (Vikus) siden 2020

Åshild Linnea Dahl

Rådgiver

Utdannet Cand polit. i sosiologi fra UiO.
Forvaltningsrevisor i Riksrevisjonen (2001-2012), seniorrådgiver i Barne- og likestillingsdepartementet (2012-2016) og seniorrådgiver i Helsedirektoratet (2017-2019).

Hun har i dag sekretariatsfunksjonen for kontrollutvalgene i kommunene Gjerdrum, Kongsberg, Lier, Lørenskog, Nes og Vestby.

Daud Amjad

Konsulent

Utdanning:

Master i offentlig administrasjon og styring fra OsloMet – storbyuniversitetet
Bachelor i innovasjon og ledelse fra NLA høgskolen

Han har i dag sekretariatsfunksjonen for kontrollutvalgene i kommunene Aurskog-Høland, Hurdal, Modum, Ringerike, Sigdal og Øvre Eiker.

Anniken Thorgersen Høgsdal

Konsulent

Utdanning:

Mastergrad i offentlig administrasjon og styring fra OsloMet
Bachelorgrad i sammenliknende politikk fra Universitetet i Bergen

Hun har i dag sekretariatsfunksjon for kontrollutvalgene i kommunene Hole, Nannestad og Ullensaker. I tillegg er hun involvert i sekretariatsfunksjonen for kontrollutvalgene i Bærum og Drammen.